odvykání

23. března 2008 v 20:58 | Vevík |  Kouření
  • Dle časopisu Osobní lékař dokáží jen 3 kuřáci ze 100 přestat kouřit bez pomocí lékaře. Na moderních plicních odděleních jsou psychologové, kteří jsou schopni kuřákovi v této fázi pomoci. Úspěšnost odvykání je tedy jen asi 3%. Pod lékařským dohledem je toto procento značně vyšší.
  • Je tolik způsobů odvykání kouření, kolik je kuřáků - někdo potřebuje nikotinové náplasti nebo žvýkačky (fa. Nicotinel) a jiný musí přestat naráz přestat kouřit (nejlépe o dovolené, aby neměl abstin. příznaky v práci).
  • V minulosti se využívaly s úspěchem k odvykání kouření soli stříbra, bylo však zjištěno, že se stříbro ukládá v těle a je tak nebezpečné.
  • Kuřáci udávají, že nejlepší způsob, jak přestat kouřit je přestat tvrdě najednou - např. k jednomu určitému dni. Např. si řeknete: "Tak a od 1. března přestanu a hotovo." Nejdůležitější a nejtěžší je však skutečně vydržet a nevzít už cigaretu do úst a také mít dostatek práce, zábavy nebo zálib, které zajistí, že nebudete myslet jen na cigaretu, ale že se zaměstnáte. Doba abstinence je pak výrazně méně kritická. Je možné pomoci si žmouláním párátek mezi rty. Nemějte nikdy cigarety v této fázi u sebe. Bylo by to to nejhorší, co byste mohli udělat, protože byste věděli, že je pomoc "nablízku."
  • Pomáhá k překonání akutních abstinenčních příznaků tryptofan, B komplex, cystein, vitamín C.
  • Lék na lékařský předpis, který se podává jako farmakologická podpora při odvykání. Jmenuje se BUPROPION. Patří mezi antidepresiva. Abstinenční příznaky nejsou tak silně díky tomuto léku pociťovány.
  • K abstinenčním příznakům patří: neklid, podrážděnost, závratě, bolesti hlavy, křeče, nespavost, nevolnost, hlad, neodolatelná touha po cigaretě, špatné soustředění, třes, závratě, bolesti hlavy. Určitě to není zrovna nejlepší vyhlídka, ale ty nejsilnější příznaky trvají pouze několik dnů a postupně mizí s tím, že si tělo odvyká nikotinu. Nemusí se také dostavit vůbec. Jeden z vás odvykačů popisuje, že mu hodně ulevovalo mnutí ušních lalůčků. Naopak se nedoporučuje alkohol, prý uvolňuje a to vede k tomu, že odvykač může snadněji podlehnout bažení na cigaretu.
  • Říká se však, že opravdu účinným ulehčovačem konce kouření je mnutí si ušních lalůčků (to není vtip!). Prý je člověk klidnější a i abstinenční příznaky snáší daleko lépe.
  • Rovněž může napomoci např. párátko v ústech (náhražka pocitu cigarety) - viz výše.
  • Jsou prý celkem dobré výsledky s pomocnou terapií s využitím akupunktury a akupresury.
  • Při odnaučování kouření bychom se měli soustředit na jiné činnosti - např. zacvičit si, jít se projít, aj.
  • Při odvykání kouření mohou pomoci přípravky s obsahem nikotinu. Jsou vcelku drahé, ale za odvyknutí kouření se určitě vyplatí dát nějakou korunu. I když nikotin sám o sobě také škodí, jsou alespoň odstraněny kancerogeny a další jedy, které by se dostávaly do těla pomocí kouření tabáku. Nejlepší je však přestat dle bodu č. 4 na této stránce.
  • Léčba kuřáka pomocí Nicorette stojí asi 4150 Kč za 3 měsíce. Přitom by kuřák při dávce 20 cig/den dal částku 4350 Kč. V konečném důsledku tedy ušetří cca. 200 Kč. Za tři měsíce by měl být člověk již ze závislosti vyléčen. Navíc náplasti nebo žvýkačky uvolňují nikotin pozvolněji. Tím se tlumí chuť na další dávku. Napomáhá se tak kouření, protože tyto pomůcky znemožňují prudkou dávku nikotinu, která pak klesne a kuřák zatouží po další cigaretě.
  • Psychologové a lékaři dále doporučují:
    • před odvykáním odstranit ze svého okolí cigarety a vše co s nimi souvisí
    • všímat si situací kdy kouříme a předem se ně ně připravit (např. nějakou činností)
    • informovat okolí o svém záměru přestat kouřit a poprosit známé kuřáky, aby nekouřili v přítomnosti odvykače
    • změnit stereotyp dne
    • zvýšit tělesnou aktivitu
    • kontrolovat hmotnost, jíst hodně ovo-zel, vlákniny, luštěnin, málo sladkého a tučného jídla - při odvykání dochází k přibrání o cca. 4kg, toto by tomu mělo zamezit
    • najít někoho, kdo odvykače podporuje a tráví s ním část dne - utvrzuje jej v jeho činnosti
    • opakovat si denně důvody k zanechání kouření (partner, atd.)
    • odměňovat se za dosažené úspěchy (za ušetřené peníze nové oblečení; hezká dovolená, atd.)
To, zda kouříš nebo ne je Tvá věc! Nikdo Tě nemůže nutit k nekouření. Záleží to jen na Tvé inteligenci!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama